Grimpday 2023

Berényi Imre és Kovács Vince oktatóink részt vett az ALPIN SCHOOL TEAM csapat tagjaként a Grimpday 2023 Franciaországi kötéltechnikai mentőversenyén Marseilleben 2023 május 24-26. Összesen 24 csapat indult a versenyen, amely a világ minden részéről 18 országból érkeztek.

A csapat az ALPIN SCHOOL TEAM oktatóiból, a HUNOR kötéltechnikai mentőcsapat tagjaiból és a Hexa-Alpin Kft. oktatóiból állt össze.

A csapatok 5 mentő személyből, egy sérültből, illetve egy bíróból álltak.

 

A 0. nap a marseillei tűzoltóságon kezdődött, ahol egy gyors reggeli eligazítást követően különböző demó feladatokat kaptak a csapatok a versenyt támogató cégektől. A marseillei tűzoltóság jóvoltából egy mászással és ereszkedéssel egybekötött tengerparti futás volt a fő feladat, amely Calanques nemzeti park területén található tengerparti nagyjából 200 méter magas sziklamászó helyen zajlott.

 A további demó feladatok az eszközök megismeréséről szólt. Többek között a Skylotec ActSafe RCX elektromos ereszkedő és mászógépét, a Skylotec Conrest hordágyát, a CMC Capto csigával ellátott mászógépét, a Linegrip kötéltechnikai erőmérőjét, a TSL Rescue hordágyait és egy vákumágyat. (Ezeket az eszközöket a verseny során különböző feladatokban a versenyzőknek használni kellett.)

Az 1. versenynapon a Bimont tónál található duzzasztógátnál 4 feladat várta a résztvevőket. Kettő közvetlenül a gáton két másik feladat pedig a környező hegyen, illetve vízcsatornában. Az időjárás nem volt kedvező, rövid időn belül nagy mennyiségű csapadék hullott le.

  1. A gát tó felöli oldalán, a víz felett kb. 4 m magasságban rekedt ipari alpinistát kellet lementeni a tó irányába egy mentőhajóba, ezt követően a hajóban behelyezni egy hordágyba és a gát tetejére feljuttatni. A sérült megközelítése csak a mentőhajóval volt lehetséges. A sérült felfelé történő mozgatásához a Skylotec ActSafe elektromos ereszkedő- és mászógépét lehetett használni.
  2. A gát „száraz” oldalán (87 méter) kellet egy sérültet a gátra feljuttatni. A kihívást a távolságok adták.
  3. A TSL Rescue Piguillem hordágyát használva kellett egy láb sérült embert nehéz erdei, sziklás, saras környezetben lejuttatni a kijelölt pontra. A feladat megoldásához kötéltechnika alkalmazása nem volt indokolt.
  4. Egy nagyjából 10 méter magasan futó nyílt csatornában, a patakon SUP deszkán rekedt sérültet kellett lejuttatni a talajszintre. A megközelítéshez telepítve volt egy kötélpár, a további közlekedésekhez és pozícionáláshoz a csapat feladata volt a rendszereket telepíteni. A csatorna mélysége kb. 2m, a patak mélysége nagyjából 30cm volt és a legmagasabb rögzítési pont a csatorna tetején helyezkedett el.

A 2. nap Aix-en-Provence városban zajlott. 4 feladat jutott erre a napra is.

  1. A város mellett található kis hegység egyik nagy meredekségű sziklatörmelékes domboldalán kellett egy sérültet lejuttatni biztonságos területre (nagyjából 100m hosszan). A feladat során a sérült kezébe adtak két pohár vizet, amit a leérkezést követően lemértek, illetve a feladatot tovább nehezítette, hogy a helyszín tényleges bejárása nélkül, a távolságokat ismerve kellett a csapatvezetőnek megbecsülnie a feladathoz szükséges időt. Ettől az időtől nem lehetett eltérni, ha a csapat az megadott időnél gyorsabban teljesített akkor is pontot vontak le.
  2. Egy bánya felvonó nagyjából 80 méter magas vasszerkezetén, 30 méter magasan rekedt sérültet kellett a földre juttatni, mentőháromszög segítségével. A sérültet a vasszerkezeten előmászással kellett megközelíteni.
  3. Gardanne tűzoltóságon egy 250 kg tömegű hordót kellet kötéltechnikával mozgatni. A rögzítési pontokként szolgáló vasszerkezetre nem volt semmilyen feljutási lehetőség, igy a kötelek telepítése is a versenyzők feladata volt. A feladat részeként használni kellett a LineGrip lineScale 3 erőmérőjét és az ebben található Harken Snatchet csigát. Az emelés előtt a csapatvezetőnek meg kellett mondania, hogy mekkora maximális terhelést fog kapni az erőmérő.
  4. Gardanneben található kb. 45 méter magas ipari létesítmény adott helyet a negyedik feladatnak. Az épületet ipari alpintechnika oktatására használják. A tetőről megközelítve kellett bejutni egy szűk ablakon a sérülthöz, aki nagyjából 20 méter magasságban volt az épületen belül, majd az ablakon kiengedve kellett leereszteni a földre. A lapostetőn ereszkedéshez lehetett használni a Highnovate RAFA L mobil rögzítési pontját, a sérültet pedig a Skylotec Conrest hordággyal kellett lejuttatni.

 

A 3., egyben utolsó napon a versenyszámoknak a La Ciotat kikötő és hajójavító adott teret. A kikötő monumentális darui nem kis kihívást jelentettek a csapatoknak, de a tenger és a nem messze található sziklás félsziget látványa kárpótlásul szolgált. Erre a napra 3 feladat jutott.

 

  1. Egy 85 méter magas, nagyjából 200 méter széles 660 tonnás síneken mozgó darura kellet feljutni a csapatoknak és a hídpályán lévő sérülteket lejuttatni. A feljutáshoz egy kötélpárt lehetett használni. A feladat kötéltechnikailag egyszerű volt, a látványosságát a daru méretei mellett az adta, hogy mind a 24 csapat egyszerre tudott dolgozni egymás mellett.
  2. A kötéltechnikai megoldások mellett a versenyszervezők minden évben adnak egy kifejezetten egészségügyi feladatot, ahol nagyon alap kötéltechnikai megoldások mellett a sérült egészségügyi ellátására nagyobb hangsúlyt fektetnek, emellett egy orvost is bele kell vonni a feladatba. Jelen esetben ez a feladat a kikötő szárazdokkjában volt megvalósítva, ahol a szituáció szerint egy személy bejelentést tett, hogy a dokkban közlekedve leesett mellette egy ember. Az ellátáshoz a csapatok kaptak nyakrögzítőt, oxigén ellátáshoz szükséges eszközöket, vákuum ágyat, fóliát és egy teljes elsősegély csomagot. A szituáció része volt a rendelkezésre álló doktor beteghez történő lejuttatása. A feladat akkor ért véget amikor a dokk tetejére ért a doktor, a sérült, a bejelentő és a csapattagok is.
  3. Az utolsó feladat egy erőnléti ”játék” volt, a kikötő területén található toronydarukból kijelöltek 5 darabot, mindegyikhez egy-egy csaptagnak, egy kiindulási pontról el kellet futnia és felmásznia a daru vasszerkezetén, majd egy előre telepített kötélpáron kellett leereszkedni és visszafutni a kiindulási pontra. Amikor mindenki beért a kijelölt helye, hordágyat ragadva kellett elfutni a sérültig, majd onnan a sérülttel a célig.

Az ALPIN SCHOOL TEAM csapata 24 csapatból a 6. helyezést érte el.

A verseny előszőr került megszervezésre Franciaországban, a helyi szervezők kitettek magukért. Köszönjük munkájukat, és gratulálunk a csapatoknak az elért helyezésekhez!

2023.05.31

Kovács Vince